PrestaShop – najpopularniejszy system eCommerce w Polsce
PrestaShop jest jedno z najpopularniejszych rozwiązań do tworzenia sklepów internetowych już w prawie 11 lat. Ten system do realizacji eCommerce pojawił się w 2007 r. i od tamtego czasu mocno się rozwinął. Jednak nie zmieniła się główna zasada PrestaShop: podane oprogramowanie rozpowszechnia się na licencji OSL, co pozwala wszystkim użytkownikom korzystać się z niego za darmo.
W 2017 r. według danych zespołu PrestaShop ten system używał się na 270+ tysiącach sklepów internetowych, a jego społeczność wynosiło prawie 1 milion osób w ponad 190 krajach (rys. 1).
Rysunek 1. Użycie PrestaShop na świecie
Czy jest to dużo? Jeśli sprawdzić dane statystyczne ze strony w3tech.org to wychodzi, że wśród wszystkich stron www zbudowanych o dowolny CMS 1,3% stoi na PrestaShop (rys. 2). Jest to mniej niż mają główne konkurenci – Magento oraz Shopify, ale więcej niż posiada OpenCart, ZenCart czy inne rozwiązania eCommerce.
Rysunek 2. Popularność PrestaShop
Warto także uważać na zainteresowanie użytkowników. Według danych z serwisu Google Trends zapytanie „PrestaShop” obejmuje 3 miejsce na świecie wśród użytkowników (rys. 3). Przy tym, podany system budzi największe zainteresowanie w internautów m.in. z Polski.
Rysunek 3. Popularność zapytania „PrestaShop” na świecie
Dlaczego PrestaShop jest najpopularniejszym oprogramowaniem eCommerce w Polsce? Jeśli sprawdzić dane z rysunku 3 oraz przeanalizować wykres 4 widać, że całkowitym liderem w kraju jest PrestaShop. Ponadto Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla Presty w Europie ze względu na dynamiczny rozwój eCommerce oraz coraz większość popularność platformy wśród polskich e-przedsiębiorców. Firma PrestaShop angażuje się w kraju poprzez rozwijanie modułów i szablonów dedykowanym polskiemu eCommerce, a także m.in. poprzez MeetUp’y Presty w Warszawie.
Rysunek 4. Popularność PrestaShop w Polsce
Nie miej ważnymi przyczynami popularności PrestaShop są jego wady i zalety. Przejrzymy ich więc po kolei.
Zalety systemu PrestaShop:
- Oprogramowanie PrestaShop jest darmowe i otwarte, dzięki licencji OSL.
- Zakładanie sklepu internetowego (instalacja systemu) jest stosunkowo proste.
- System posiada wiele przydatnych funkcjonalności. Oprócz tego na stronie marketu użytkownicy mogą znaleźć różne dodatki i rozszerzenia dla tego systemu.
- PrestaShop ma wygodny panel administracyjny, który pozwala szybko wprowadzać zmiany na stronie www.
- Dopasowanie do polskiego rynku. W markecie można znaleźć integracje z większością polskich dostawców usług e-commerce.
- Wielejęzykowość i wielewalutowość. System pozwala tworzyć różne wersje językowe sklepu i obsługiwać ich przez panel administracyjny. Oprócz tego system obsługuje wiele walut na jednym sklepie, co pozwala sprzedawać produkty konsumentom z różnych krajów.
- Elastyczność i wszechstronność. PrestaShop pozwala deweloperowi dowolnie modyfikować i personalizować system, ze względu na otwarty kod źródłowy.
- Duża społeczność użytkowników systemu i programistów, również na świecie, jak i w Polsce.
- Duża wydajność systemu oraz niski koszt rozwijania i utrzymywania w stosunku do jego możliwości.
- Szerokie możliwości optymalizacji systemu pod kątem wyszukiwarek.
- System nie ma tak dużych wymagań technicznych do hostingu. Dlatego utrzymanie hostingu obchodzi się taniej stosunkowo do Magento.
Wady PrestaShop:
- Koszty wdrożenia. I chociaż oprogramowanie jest darmowe, ale należy wydać koszty na szablon i dodatki. Jeśli tylko nie korzystacie z darmowych rozwiązań. Warto także dodać, że wartość templatek i rozszerzeń dla PrestaShop jest tańsza w porównywaniu do Magento.
- Ograniczenia rozwojowe dla najbardziej wymagających sklepów (architektura skryptu nie pozwala w pewnym momencie programistom na dalszy rozwój).
- Częste poprawki i aktualizacje, które trzeba przeprowadzać ręcznie.
Jak widać PrestaShop ma szereg przewag, które przeważają nad jego wadami. Dlatego możecie śmiało wybierać ten system do realizacji nowoczesnego e-sklepu.
Na sam koniec warto dodać, że PrestaShop to dobry start dla początkujących i średnio zaawansowanych właścicieli sklepów. Narzędzie dobrze sprawdzi się przy średniej jak i przy dużej ilości produktów. Chociaż dla małych e-sklepów ten system może być zbyt rozbudowany. W tym razie musicie zastanowić nad alternatywny rozwiązaniem.
Jeśli jednak zdecydowaliście na PrestaShop, to możecie zapoznać się z gotowymi szablonami, które dostępne są na naszej stronie.
Opisane przez Templatemonster.