Main menu
Pozycjonowanie sklepu oraz szablony PrestaShopE-commercePrestaShop – najpopularniejszy system eCommerce w Polsce

PrestaShop – najpopularniejszy system eCommerce w Polsce

PrestaShop jest jedno z najpopularniejszych rozwiązań do tworzenia sklepów internetowych już w prawie 11 lat. Ten system do realizacji eCommerce pojawił się w 2007 r. i od tamtego czasu mocno się rozwinął. Jednak nie zmieniła się główna zasada PrestaShop: podane oprogramowanie rozpowszechnia się na licencji OSL, co pozwala wszystkim użytkownikom korzystać się z niego za darmo.

W 2017 r. według danych zespołu PrestaShop ten system używał się na 270+ tysiącach sklepów internetowych, a jego społeczność wynosiło prawie 1 milion osób w ponad 190 krajach (rys. 1).

Użycie PrestaShopRysunek 1. Użycie PrestaShop na świecie

Czy jest to dużo? Jeśli sprawdzić dane statystyczne ze strony w3tech.org to wychodzi, że wśród wszystkich stron www zbudowanych o dowolny CMS 1,3% stoi na PrestaShop (rys. 2). Jest to mniej niż mają główne konkurenci – Magento oraz Shopify, ale więcej niż posiada OpenCart, ZenCart czy inne rozwiązania eCommerce.

Popularnoćś PrestaShopRysunek 2. Popularność PrestaShop

Warto także uważać na zainteresowanie użytkowników. Według danych z serwisu Google Trends zapytanie „PrestaShop” obejmuje 3 miejsce na świecie wśród użytkowników (rys. 3). Przy tym, podany system budzi największe zainteresowanie w internautów m.in. z Polski.

Popularność PrestaShop według krajów

Rysunek 3. Popularność zapytania „PrestaShop” na świecie

Dlaczego PrestaShop jest najpopularniejszym oprogramowaniem eCommerce w Polsce? Jeśli sprawdzić dane z rysunku 3 oraz przeanalizować wykres 4 widać, że całkowitym liderem w kraju jest PrestaShop. Ponadto Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla Presty w Europie ze względu na dynamiczny rozwój eCommerce oraz coraz większość popularność platformy wśród polskich e-przedsiębiorców. Firma PrestaShop angażuje się w kraju poprzez rozwijanie modułów i szablonów dedykowanym polskiemu eCommerce, a także m.in. poprzez MeetUp’y Presty w Warszawie.

Systemy eCommerce w Polsce

Rysunek 4. Popularność PrestaShop w Polsce

Nie miej ważnymi przyczynami popularności PrestaShop są jego wady i zalety. Przejrzymy ich więc po kolei.

Zalety systemu PrestaShop:

  • Oprogramowanie PrestaShop jest darmowe i otwarte, dzięki licencji OSL.
  • Zakładanie sklepu internetowego (instalacja systemu) jest stosunkowo proste.
  • System posiada wiele przydatnych funkcjonalności. Oprócz tego na stronie marketu użytkownicy mogą znaleźć różne dodatki i rozszerzenia dla tego systemu.
  • PrestaShop ma wygodny panel administracyjny, który pozwala szybko wprowadzać zmiany na stronie www.
  • Dopasowanie do polskiego rynku. W markecie można znaleźć integracje z większością polskich dostawców usług e-commerce.
  • Wielejęzykowość i wielewalutowość. System pozwala tworzyć różne wersje językowe sklepu i obsługiwać ich przez panel administracyjny. Oprócz tego system obsługuje wiele walut na jednym sklepie, co pozwala sprzedawać produkty konsumentom z różnych krajów.
  • Elastyczność i wszechstronność. PrestaShop pozwala deweloperowi dowolnie modyfikować i personalizować system, ze względu na otwarty kod źródłowy.
  • Duża społeczność użytkowników systemu i programistów, również na świecie, jak i w Polsce.
  • Duża wydajność systemu oraz niski koszt rozwijania i utrzymywania w stosunku do jego możliwości.
  • Szerokie możliwości optymalizacji systemu pod kątem wyszukiwarek.
  • System nie ma tak dużych wymagań technicznych do hostingu. Dlatego utrzymanie hostingu obchodzi się taniej stosunkowo do Magento.

Wady PrestaShop:

  • Koszty wdrożenia. I chociaż oprogramowanie jest darmowe, ale należy wydać koszty na szablon i dodatki. Jeśli tylko nie korzystacie z darmowych rozwiązań. Warto także dodać, że wartość templatek i rozszerzeń dla PrestaShop jest tańsza w porównywaniu do Magento.
  • Ograniczenia rozwojowe dla najbardziej wymagających sklepów (architektura skryptu nie pozwala w pewnym momencie programistom na dalszy rozwój).
  • Częste poprawki i aktualizacje, które trzeba przeprowadzać ręcznie.

Jak widać PrestaShop ma szereg przewag, które przeważają nad jego wadami. Dlatego możecie śmiało wybierać ten system do realizacji nowoczesnego e-sklepu.

Na sam koniec warto dodać, że PrestaShop to dobry start dla początkujących i średnio zaawansowanych właścicieli sklepów. Narzędzie dobrze sprawdzi się przy średniej jak i przy dużej ilości produktów. Chociaż dla małych e-sklepów ten system może być zbyt rozbudowany. W tym razie musicie zastanowić nad alternatywny rozwiązaniem.

Jeśli jednak zdecydowaliście na PrestaShop, to możecie zapoznać się z gotowymi szablonami, które dostępne są na naszej stronie.

Opisane przez Templatemonster.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *