Main menu

Jak pozycjonować sklep internetowy?

O pozycjonowaniu sklepu warto pomyśleć zawczasu, bo zaczynamy wszystko od optymalizacji wewnętrznej. PrestaShop jest dobrym wyborem pod SEO i na pewno ułatwi to nam pracę. Jeśli zamierzamy pracę oddelegować, to warto zrobić to na tym etapie; a jeśli nie, to poniżej dalsze wskazówki.

Skoro mamy sklep, to musimy wypozycjonować czasem setki lub tysiące produktów. Dlatego warto poświęcić wystarczającą ilość czasu na optymalizację i dobranie odpowiednich słów kluczowych, żeby wiedzieć co nam przyniesie korzyści i przebije się do pierwszej strony wyników w Google bez większego wspomagania linkami.

Od czego zaczynamy?

1) Optymalizacja sklepu

Dzielimy frazy na dwie kategorie:

– główne frazy, np. bielizna damska
– długi ogon, np. obsessive biustonosze push up sklep

Pierwsze frazy są trudniejsze do wypozycjonowania, oblegane przez konkurencje i trzeba tutaj włożyć sporo pracy (skoro oblegana  – to opłacalna). Przy dużym sklepie zdobywamy linki na stronę główną i kategorie, dzięki czemu wzmacniają się dalsze podstrony.

Dla drugiej kategorii linków pierwszej w kolejności nazwiemy odpowiednio kategorie i nazwy produktów, czyli zaczniemy od optymalizacji, a na koniec przyda się unikalny opis ze przydatnymi słowami kluczowymi. Z takich fraz lądują klienci, którzy szukają dokładnie tego co opisaliśmy, więc pomimo mniejszego ruchu jest procentowo większa sprzedaż. Takie pozycje są łatwiejsze do uzyskania, dlatego staramy się aby były w hurcie.

Co mi przychodzi teraz na myśl, to:

  • linki w sklepie wyglądają w takiej formie: sklep.pl/obsessive/biustonosze_push-up (to są frazy, które są wyszukiwane w Google), żeby linkować na frazy wewnątrz sklepu jak i z innych stron
  • w tytułach (najlepiej h1) słowa kluczowe (poprawnie stylistycznie, a nie sztucznie upychane)
  • nie powtarzać słowa kluczowego w linkach, np. wróżby/wróżby-tarot
  • lepiej aby dalsze zagłębienia były dłuższe, np. rtv/dekodery_hd/sony_super_5492
  • zasada 3 kliknięć, więc nie osadzamy kategorii zbyt głęboko, żeby roboty mogły do nich dotrzeć
  • tagi mogą wyświetlać się w obrębie produktu (aby nie były wszystkie widoczne na każdej stronie, gdy dodamy blok np. do stopki)
  • nie zawalamy topu dużą grafiką lub sporym sliderem, ew. tylko na głównej, bo lepiej umieścić wyżej treść
  • staramy się nie przeoptymalizować słowami kluczowymi, bo efekt będzie odwrotny (szybko wyszukując niszowe frazy zauważymy zresztą, że najbardziej liczy się tylko słowo w nazwie linku plus w tytule)
  • sklep musi ładować się przyzwoicie (a najlepiej to szybko)
  • linki do produktów wyglądają w ten sposób: sklep.pl/produkt12, a nie sklep.pl/kategoria/produkt12 – w ten sposób, nie będzie dochodziło do indeksowania tego samego produktu przez różne kategorie
  • dbamy o unikalne treści i tytuły opisujące produkty i kategorie, które nie powielają się w obrębie sklepu

Czyli na początku zbieramy słowa kluczowe, później optymalizujemy sklep pod nasze keywordy – robimy dla każdej podstrony unikalny opis (aby nie było nigdzie duplikatu) i zajmiemy się linkowaniem… w następnej części zacnego poradnika.

Najprościej można skorzystać np. z tych narzędzi do znalezienia słów kluczowych, których wyszukuje potencjalny klient:

2) Pozycjonowanie sklepu – to przy następnej okazji.

6 thoughts on “Jak pozycjonować sklep internetowy?

  1. Ciekawy artykuł. Zmieniamy własnie sklep na prestashop i mam obawy co do generowania linków przy zmianie języka np.nazwasklepu.com/en/ Mianowicie dużo wypowiedzi jest o tym, że linki powinny generowac się na zasadzie subdomene(nazwa języka).nazwadomeny.com czyli np: en.nazwadomeny.com.. Co myślisz na ten temat?
    Wydaje mi się, że postawienie na sudomenie daje lepsze ekety w pozycjonowaniu ponieważ google traktuje je jako „osobne domeny’ przy rozwiazaniu jakie proponuje prestashop „linki” te mogą tracić moć. Czy masz jakieś doświadczenie z tym?

    1. To zależy do czego potrzebujesz. Jeśli sklep ma się pojawiać w wynikach innych krajów, to subdomeny albo osobne domeny globalne (to nawet lepsze) – od wersji 1.5 jest opcja multi sklepu, więc nie ma z tym problemu.

      Jeśli sklep ma być tylko przetłumaczony dla przypadkowych zainteresowanych, to lepiej zostawić tak jak jest.

  2. Jak się ma sprawa pozycjonowania produktów z atrybutami. Czy lepiej dać dwa osobne produkty czy może być 1 z dwoma atrybutami. Czy jest to róznica dla pozycjonowania?

  3. Sklep oparty na prestashop jest genialny. Wcześniej używałem przestarzale kqs i między nim, a presta jest przeskok o lata świetlne. Presta pozycjonuje się sama. Zainstalowałem na nowej domenie zmyslowapolka.pl i zanim rozpocząłem jakiekolwiek działania pozycjonerskie już przyszło pierwsze zamówienie na podwiazke. Dlatego teraz korzystam tylko z presty. Oczywiście ma swoje ułomności, jak stany magazynowe, ale i tak jest ok

  4. Pingback: Jak pozycjonować sklep internetowy - tipsy i triki, które nie zawsze zbawią Twój sklep

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *